Böcker
Samtalet som psykologisk metod (2014)
Samtalet som psykologisk metod presenterar konkreta beskrivningar och en systematisering av generiska professionella samtalsfärdigheter. De har ofta betecknats som s.k. tyst kunskap och som därför inte tidigare i nämnvärd utsträckning har systematiserats så att man kan beskriva vad och hur man gör när man leder ett professionellt samtal. Dessa generiska färdigheter är av sådan karaktär att de ligger till grund för alla professionella psykologuppdrag. Boken ger även förslag på hur undervisning och bedömning av samtalsfärdigheter kan läggas upp. Boken vänder sig i första hand till psykologstudenter men även till studenter vid övriga professionsutbildningar där samtalet är ett professionellt verktyg. Det kan till exempel vara socionomer, läkare och jurister. Förhoppningsvis kan även redan yrkesverksamma ha glädje av boken.
Stödsamtal och stödterapi (2017)
Många olika yrkesgrupper använder stödjande samtal professionellt. Stödsamtal och stödterapi används inom till exempel sjukvård, socialtjänst, skola och psykiatri när man av olika skäl inte kan erbjuda traditionell och evidensbaserad psykoterapi. Trots att dessa stödformer är så vanliga har de inte särskilt hög status och är inte heller väl utforskade. De bygger därmed till stor del på samtalsledarens egna erfarenheter och tysta kunskap om vad som är viktigt i stödjande samtal. Denna bok operationaliserar och konkretiserar begrepp som hjälper oss att förstå vad skickliga stödsamtalsledare och stödterapeuter gör, hur de gör det och varför. Därmed synliggörs professionella stödsamtal och stödterapi som det kvalificerade arbete det faktiskt är. I boken beskrivs den professionella samtalsledarens generiska samtalsfärdigheter. Både stödsamtalet och stödterapin ges en teoretisk ram men presenteras också med konkreta exempel. Såväl det gemensamma som skillnaderna mellan de båda stödformerna tydliggörs. Stödsamtal och stödterapi riktar sig främst till professionella hjälpare inom psykiatri, vård, skola och omsorg samt till studenter inom dessa utbildningsområden. Den är en fristående fortsättning till Samtalet som psykologisk metod (2014).